درباره انواع فر گاز

فر توکار سینجر مدل SLS8

احتمالا تا الان متوجه شده باشید که استفاده از گاز رومیزی روز به روز در حال افزایش است. یک گاز رومیزی مناسب تمام زیبایی و کارایی موردنیاز شما در آشپزخانه را تامین می‌کند، اما یک مورد را نمی‌تواند جبران کند! و آن چیزی نیست جز وجود فر گاز. پخت خیلی از غذاها و شیرینی‌ها در گاز رومیزی ممکن نیست. اگر دلتان می‌خواهد دوباره عطر کیک و ماهی تنوری و انواع گراتن و پیتزا در خانه‌تان بپیچد، در این مقاله با ما همراه باشید تا تمام نکات خرید بهترین فر گاز (درباره انواع فر گاز) را برایتان توضیح بدهیم.

چرا وجود فر گاز ضروری است؟

شاید با خودتان فکر کنید برای پخت تمام غذاها می‌توانید از همان گاز رومیزی استفاده کنید. پس بهتر است اول با تفاوت حرارت‌دهی این دو وسیله آشنا شویم. در طراحی اجاق گاز شعله‌ها در کف قرار دارند و طبعا حرارت از پایین به غذا می‌رسد. این قابلیت در پخت اغلب غذاها کاملا کارآمد و بهینه است. اما برای بافت‌های حساسی مثل کیک و شیرینی، حرارت مستقیم از کف باعث می‌شود پایین کیک بسوزد و بالای آن سفید و خام باقی بماند.

در فر گاز هوای داغ در کل دستگاه به صورت یکنواخت پخش می‌شود. این جریان هوا هم باعث پخت یکنواخت می‌شود، و هم سطح بالایی کیک و شیرینی و پیتزا و … را گریل می‌کند. گریل و برشته شدن در ظاهر غذا تاثیر زیادی دارد. به دلیل همین تفاوت، اجاق گاز و فر گاز نمی‌توانند به جای هم استفاده بشوند و وجود هر دو برای پخت غذاهای مناسبشان، ضروری است.

انواع فر گاز کدامند؟

فرها در انواع مختلفی تولید می‌شوند. برای انتخاب مدل مناسب باید اولا انتظارتان از فر گاز را در نظر بگیرید، و ثانیا محیط آشپزخانه را از نظر مساحت و اتصالات بررسی کنید.

۱. اجاق گاز مبله

اجاق گازهای مبله همان اجاق‌های ساده و قدیمی هستند که بارها نمونه آن را دیده‌ایم. در این مدل سطح بالایی به صفحه گاز اختصاص دارد و قسمت پایینی مربوط به فر است. اگر ترجیح می‌دهید اجاق گاز و فر گازتان را جداگانه نخرید می‌توانید از مدل مبله استفاده کنید. فقط دقت کنید که این مدل‌ها جاگیر و قدیمی هستند و امروزه گازهای رومیزی در انواع مدل‌ها جای آن را گرفته‌اند.

۲. فر توکار

این مدل لوکس‌ترین نوع فر گاز است. در اکثر آشپزخانه‌های ژورنالی و حرفه‌ای فر توکار به چشم می‌خورد. فر توکار درون فضای مخصوص (داخل دیوار) قرار می‌گیرد. این نوع نصب باعث می‌شود فضای اضافی روی کابینت اشغال نشود و آشپزخانه جلوه مرتب و جذابی داشته باشد. به علاوه تمیز کردن فر توکار بسیار ساده است، چون سطوح فر داخل دیوار قرار گرفته و ذرات و غبار روی آن نمی‌نشیند. اگر فضای مناسب و اتصالات برق یا گاز در کنار فضا دارید، می‌توانید یکی از مدل‌های توکار را انتخاب کنید.

۳. فر روکار

این مدل از نظر کارایی و عملکرد با نوع توکار تفاوت چندانی ندارد. تفاوت اصلی دو مدل، در نحوه نصب آنهاست. فر روکار درون دیوار نصب نمی‌شود و مانند ماکروویو روی کابینت قرار می‌گیرد. درست است که در این حالت فضای اضافی در آشپزخانه اشغال می‌شود. اما این نحوه قرارگیری مزیت خودش را دارد! حمل و جابجایی فر روکار بسیار ساده‌تر است. هر وقت قصد تغییر دکوراسیون یا حتی اسباب کشی داشتید، می‌توانید فر روکارتان را به آسانی جابجا کنید.

انواع فر گاز از نظر انرژی مصرفی

فر آشپزخانه شما از نظر مصرف می‌تواند سه حالت برقی، گازی، برقی-گازی را داشته باشد. بهتر است با مزایا و معایب هر کدام آشنا شویم.

۱. فر گازی

این مدل همانطور که از نامش پیداست با اتصال به گاز کار می‌کند. فرهای گازی نمونه مدرن شده همان فرهای قدیمی مبله هستند. شاید خیلی‌ها به کار با فر گازی عادت داشته باشند و هنوز هم ترجیح بدهند یکی از همین مدل‌ها را برای آشپزخانه‌شان انتخاب کنند. این فر به خوبی حرارت را به طور متعادل پخش می‌کند و فضای مرطوبی را برای پخت ایجاد میکند. اما اگر بخواهیم روراست باشیم معایب زیادی هم دارد.

مزایا:

  • قیمت مناسب و کمتری نسبت به سایر فرها دارد.
  • فضای پخت مرطوب این فر برای پخت انواع پیتزا و گوشت و سبزیجات و… مناسب است.
  • در صورت قطعی برق همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
  • دوام مناسبی دارد و نیاز به نگهداری و هزینه خاصی ندارد.
  • گرم شدن و سرد شدن آن سریع اتفاق می‌افتد.

معایب:

  • از نظر کنترل حرارت دقت کمتری نسبت به فر برقی دارد.
  • در صورت بروز حادثه تجمع گاز در خانه می‌تواند خطرناک باشد.
  • تنوع مدل‌های آن چندان بالا نیست.
  • به دلیل کار با گاز، برنامه پذیر نیستند و معمولا برنامه‌های پخت و پز ندارند.
  • به اتصالات گازی مجزا نیاز دارد. (در صورتی که اتصال فر گازی‌تان را به همان اتصال اجاق گاز وصل کنید، اکثر شرکت‌ها شما را از گارانتی محروم می‌کنند.)

۲. فر برقی

فر برقی اولویت اول سرآشپزهای متخصص است. با این فر تمام نیازهای شما در یک پکیج ارائه جا می‌گیرد! پخت غذا در فر برقی از طریق امواج تولید شده در المنت‌ها انجام می‌شود. فن داکت حرارت را به طور کامل در محیط فر پخش می‌کند و باعث پخت کامل و لذیذ غذا می‌شود. فر برقی از محبوب‌ترین مدل‌های سالهای اخیر است که در انواع طرح‌ها به بازار عرضه می‌شود.

مزایا:

  • حساسیت درجه حرارت در فر برقی بسیار بالا و قابل کنترل است.
  • برای پخت و پز خشک (غذاهایی مثل شیرینی و نان و خشک کردن میوه و…) بسیار مناسب است.
  • به تمهیدات خاصی برای اتصالات نیازی ندارد و از طریق پریز برق شهری کار می‌کند.
  • امکانات و برنامه‌های پخت و پز بسیار متنوعی دارد.
  • بعضی از مدلهای فر برقی قابلیت یخ زدایی دارند که شما را از خرید ماکروفر بی‌نیاز می‌کند.
  • در صورت نیاز به تعمیر، قطعات فر برقی به راحتی در دسترس هستند.

معایب:

  • فرهای برقی معمولا دیوار عایق ضخیمی دارند. در خرید این مدل حتما به حجم درون فر توجه کنید.
  • قیمت مدل‌های پیشرفته فر برقی بالاتر از فر گازی است.
فر برقی اخوان F30

فر برقی  F30

۳. فر برقی-گازی

این مدل حرارت را همزمان از دو منبع برق و گاز تامین می‌کند. در اکثر فرهای برقی گازی، با روشن کردن دستگاه، المنت‌های برقی از بالا و شعله پخش کن گازی از پایین شروع به فعالیت می‌کنند. اما در بعضی از مدل‌ها فرآیند پخت با انرژی گاز انجام می‌شود و فقط برای نور پایلوت، فن و لامپ داخل فر از برق استفاده می‌شود. هر مدلی را که انتخاب کنید چیزی که مشخص است به اتصال همزمان برق و گاز نیاز دارید و این مساله یکی از معایب اصلی همین فر ها است.

مزایا:

  • بعضی از متخصصان معتقدند عملکرد این مدل از فر تمام گازی بهتر است.
  • قابل برنامه‌دهی است.

معایب:

  • به اتصال همزمان برق و گاز نیاز دارد و در صورت نداشتن اتصال گازی مناسب مشمول گارانتی نمی‌شود.
  • تمام رطوبت غذا را خشک نمی‌کند و گاها باعث خمیری شدن آن می‌شود.
  • فن داکت باعث اختلال در شعله‌های پایین می‌شود و در نتیجه غذا به صورت یکنواخت نمی‌پزد.
  • تنوع مدل‌های این فر پایین است.
  • به دلیل همجواری گاز و برق می‌تواند خطرآفرین باشد. (البته تا به امروز گزارشی از حادثه دریافت نشده است.)
فر گاز و برق اخوان F11

فر گاز و برق F11

بهترین برندهای فر گاز

بعد از انتخاب مدل فر گاز، مساله بعدی انتخاب برند سازنده آن است. امروزه بسیاری از شرکت‌های داخلی و خارجی مدل‌های متنوع فر توکار و روکار را تولید می‌کنند. خرید فر آشپزخانه یکبار و به منظور استفاده دراز مدت انجام می‌شود. به همین دلیل بهتر است فر را از برندهای معتبر تهیه کنید. شاید در این حالت هزینه اولیه کمی بالا باشد، اما شک نکنید از هزینه‌های تعمیر و مصرف بالای انرژی و… در امان می‌مانید!

در حال حاضر بهترین برندهای ارائه دهنده فر خارجی Bosch، Miele، Neff، Ariston، Smeg هستند. به دلیل تامین سخت برخی از مدل‌های خارجی در کشور، هزینه‌ بالا و حمایت از کالاهای باکیفیت داخلی توصیه می‌کنیم به برندهای معتبر داخلی توجه ویژه‌ای داشته باشید. امروزه برندهای استیل البرز، اخوان، کن، داتیس، پرنیان استیل ، سیمر و آلتون و فر لومانی فرهای توکار و روکار بسیار جذاب و باکیفیتی را تولید می‌کنند که با نمونه‌های خارجی در رقابتند.

فر کن TC 362W برقی

فر کن TC 362W برقی

خرید مطمئن فر گاز

امیدواریم با نکات این مقاله توانسته باشید بهترین مدل فر گاز را برای آشپزخانه‌تان انتخاب کنید. برای خرید آسان و مطمئن انواع فر، شما می‌توانید مدل موردنظرتان را به صورت آنلاین در فروشگاه اینترنتی دیجی کوشا سفارش دهید. در این سایت جدیدترین مدل‌های فر از برندهای معتبر در دسترس هستند. تمام کالاها با اطلاعات دقیق فنی، قیمت نمایندگی با تخفیف‌های دوره‌ای دیجی کوشا و امکان مقایسه قرار داده شده‌اند. امیدواریم از پخت و پز با فر گاز جدید آشپزخانه‌تان لذت ببرید.

دیدگاه ها 1

یک دیدگاه در “درباره انواع فر گاز”

    علینیا

    راضی ام ، ظاهر خوبی داره کیفیت کار فعلا خیلی خوبه ، قیمت و تخفیف بسیار مناسب

×

گفتگوی آنلاین در واتساپ

×